Roczna analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gminy Kamiennik za rok 2018 została sporządzona w celu realizacji zobowiązań na organ wykonawczy gminy przez obowiązujące w Polsce prawo w zakresie gospodarki odpadami
Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt. 10 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymania czystości
i porządku w gminach (Dz. U. z 2018 r. poz. 1454 gminy są zobowiązane do wykonywania corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi,
w tym:
Zakres przedmiotowej analizy pokrywa się z rocznym sprawozdaniem wójta, burmistrza lub prezydenta miasta z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi za rok 2018 sporządzanym na podstawie rat 9q ust. 1 i 3 ww. ustawy, celem jego przedłożenia Marszałkowi Województwa Opolskiego oraz Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska w terminie do
31 marca roku następnego po roku, którego dotyczy.
Poniższa analiza obejmuje okres funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Kamiennik od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 r.
Zgodnie z art. 9tb ust.1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach (t.j. Dz. U z 2018 r. poz. 1454.) wójt sporządza analizę stanu gospodarki odpadami komunalnymi, która na podstawie ust. 3 ww. artykułu podlega publicznemu udostępnieniu na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej urzędu gminy.
Opracowanie analizy zostało sporządzone na podstawie dokumentów mających charakter strategiczny, tj.:
Ustawy:
Rozporządzenia:
oraz uchwał dla powyższego zagadnienia:
Uchwały:
II. ANALIZA AKTUALNEGO STANU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI
1. Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi zobowiązuje podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości do:
- przekazywania odebranych selektywnie zebranych odpadów do instalacji odzysku
i unieszkodliwiania odpadów,
- przekazywania odebranych zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych,
- sporządzania i przekazywania do gmin kwartalnych sprawozdań do końca miesiąca następującego po kwartale.
Gmina Kamiennik zgodnie z Planem Gospodarki Odpadami dla Województwa Opolskiego została zakwalifikowana do regionu Południowo-Zachodniego. WPGO dla Województwa Opolskiego przewiduje w regionie południowo-zachodnim:
- 1 instalację regionalną do przetwarzania odpadów,
- 7 instalacji zastępczych.
Lokalizacja regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów w Regionie Południowo-Zachodnim:
- Nysa - Domaszkowice
Odpady komunalne zebrane z terenu Gminy Kamiennik przekazywane są do instalacji Regionalnego Centrum Gospodarki Odpadami – Nysa w Domaszkowicach. Odpady odbierane przez ww. instalację obejmują: odpady zmieszane, pozostałości po segregacji oraz popiół.
Zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach przez odpady komunalne należy rozumieć odpady powstające w gospodarstwach domowych, z wyłączeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także odpady niezawierające odpady niebezpieczne pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych; zmieszane odpady komunalne pozostają zmieszanymi odpadami komunalnymi, nawet jeżeli zostały poddane czynności przetwarzania odpadów, która nie zmieniła w sposób znaczący ich właściwości.
Głównym źródłem powstawania odpadów komunalnych na terenie gminy Kamiennik są gospodarstwa domowe oraz obiekty użyteczności publicznej. Odpady powstają na terenach związanych z działalnością gospodarczą osób fizycznych i osób prawnych oraz wspólnot mieszkaniowych.
Od 1 stycznia 2018 r. zgodnie z wymogami określonymi w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2018 r. poz. 1454 ze zmianami) odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości prowadzi podmiot wyłoniony w drodze przetargu nieograniczonego. Stosownie do przeprowadzonego przetargu nieograniczonego w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych wyłoniono podmiot świadczący usługi w powyższym zakresie, którym jest z firmą Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej EKOM Sp. z o.o. ul. Piłsudskiego 32, 48-303 Nysa. Umowa została zawarta na okres od 01.01.2017 r. do 31.12.2019 r.
System obejmuje:
- właścicieli nieruchomości zamieszkałych – na mocy ustawy o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach,
- właścicieli nieruchomości niezamieszkałych – na mocy uchwały Rady Gminy. Uchwała Nr XXVI/123/13 Rady Gminy Kamiennik z dnia 24 stycznia 2013 r.
w sprawie postanowienia o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (Dz. Urz. Woj. Op.
z 2013 r. poz. 329)
Firma P.G.K. EKOM Sp. z o.o. wyposażyła nieruchomości w pojemniki na odpady zmieszane, metalowe lub plastikowe na popiół, oraz worki na odpady zebrane selektywnie. Selektywna zbiórka polega na gromadzeniu przez właścicieli nieruchomości odpadów w pojemnikach oraz workach koloru żółtego, szkło w workach koloru zielonego.
Odbiór odpadów od właścicieli nieruchomości obejmuje następujące rodzaje odpadów:
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynosi 8,00 zł za selektywną zbiórkę oraz 15,00 zł za nieselektywną zbiórkę. Opłata pobierana jest przez Gminę Kamiennik od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy i obliczana w oparciu o liczbę mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość.
W ramach opłaty uiszczanej przez właścicieli odbierane są również odpady wielkogabarytowe oraz zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny w systemie akcyjnym.
2.4. Liczba mieszkańców Gminy Kamiennik
Liczba mieszkańców gminy Kamiennik na podstawie danych z ewidencji ludności według stanu na dzień 31.12.2018 r. wynosiła 3438 mieszkańców. Nowym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi do końca 2018 r. objętych zostało na podstawie złożonych deklaracji 2 575 mieszkańców. Różnica pomiędzy liczbą osób zameldowanych a zamieszkałych wynika m.in. ze stałego pobytu mieszkańców za granicą lub w innej gminie.
Deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a na terenie której powstają odpady komunalne złożyło
70 właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, 1 Spółdzielnia Mieszkaniowa, oraz 893 właścicieli nieruchomości zamieszkałych.
Z przeprowadzanych analiz wynika, że selektywny sposób gromadzenia odpadów komunalnych zadeklarowany został na 83,5% nieruchomości.
2.5. Możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania
w 2018 r.
Zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach jako przetwarzanie rozumie się procesy odzysku lub unieszkodliwiania, w tym przygotowanie poprzedzające odzysk lub unieszkodliwianie.
Możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych związane są ich zagospodarowaniem w poszczególnych instalacjach do odzysku (głównie instalacje mechaniczno-biologiczne przetwarzania odpadów komunalnych) lub unieszkodliwiania (głównie składowanie odpadów na składowiskach). Zmieszane odpady komunalne o kodzie 20 03 01 poddawane są procesom mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów (MBP) zgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 11 września 2012 r. w sprawie mechaniczno – biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych.
Tabela 1. . INFORMACJA O MASIE POSZCZEGÓLNYCH RODZAJÓW ODEBRANYCH
Z OBSZARU GMINY ODPADÓW KOMUNALNYCH ORAZ SPOSOBIE ICH ZAGOSPODAROWANIA W 2018 r.
|
||||||||||
Kod odpadów6) |
Rodzaj odpadów6) |
Masa odebranych odpadów komunalnych7) [Mg] |
||||||||
200301 |
Zmieszane odpady komunalne |
400,6 |
||||||||
200199 |
Inne niewymienione frakcje zbierane w sposób selektywny |
234,7 |
||||||||
150106 |
Zmieszane odpady opakowaniowe |
56,7 |
||||||||
200101 |
Papier i tektura |
0,2 |
||||||||
200102 |
Szkło |
41,5 |
||||||||
200139 |
Tworzywa sztuczne |
21,7 |
||||||||
200307 |
Odpady wielkogabarytowe |
32,8 |
||||||||
160103 |
Zużyte opony |
4,2 |
||||||||
200123* |
Urządzenia zawierające freon |
0,527 |
||||||||
200136 |
Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne |
0,753 |
||||||||
200135* |
Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21 i 20 01 23 zawierające niebezpieczne składniki |
1,032 |
||||||||
200134 |
Baterie i akumulatory inne niż wymienione w 20 01 33 |
0,026 |
||||||||
170107 |
Zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia inne niż wymienione w 17 01 06 |
15,1 |
||||||||
200307 |
Odpady wielkogabarytowe |
37,4 |
||||||||
SUMA |
847,238 |
|||||||||
Łączna masa odebranych odpadów komunalnych z wyłączeniem odpadów budowlanych i rozbiórkowych |
832,138 |
|||||||||
Łączna masa odebranych odpadów budowlanych i rozbiórkowych |
15,1 |
|||||||||
|
||||||||||
a) informacja o odpadach komunalnych nieulegających biodegradacji9) |
||||||||||
Kod odpadów6) |
Rodzaj odpadów6) |
Masa odebranych odpadów komunalnych przekazanych do zagospodarowania7) [Mg] |
Sposób zagospodarowania odebranych odpadów komunalnych10) |
Nazwa instalacji, do której zostały przekazane odpady komunalne |
Adres instalacji11) |
|||||
20 03 01 |
Zmieszane odpady komunalne |
400,6 |
R12/D8 z czego powstało: 15 01 01 – 0,4 Mg – R3 15 01 02 – 0,7 Mg – R3 15 01 03 – 0,0 Mg – R3 15 01 04 – 1,1 Mg – R4 15 01 05 – 0,1 Mg – R3 15 01 07 – 1,8 Mg – R5 20 01 36 – 0,1 Mg – R12 19 12 12 (odpady po MBP frakcja nadsitowa MBR1) – 108,7 Mg - D5 UB1=0,40 19 12 12 odpady po MBP (19 05 99)-stabilizat spełniający wymagania rozporządzenia o MBP – 210,6 Mg – stabilizacja -D8 19 12 10 – wyprodukowane paliwo RDF – 77,1 Mg –R1 |
Instalacja mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych w Domaszkowicach 48-303 Nysa zarządzający: Regionalne Centrum Gospodarki Odpadami – Nysa w Domaszkowicach 156, 48-303 Nysa |
Regionalne Centrum Gospodarki Odpadami – Nysa w Domaszkowicach 156, 48-303 Nysa Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej EKOM Sp. z o.o. ul. Piłsudzkiego 32 Nysa |
|||||
20 01 99 |
Inne nie wymienione frakcje zbierane w sposób selektywny |
234,7 |
D5 |
Składowisko odpadów w Domaszkowicach 48-303 Nysa zarządzający: Regionalne Centrum Gospodarki Odpadami – Nysa w Domaszkowicach 156, 48-303 Nysa |
Regionalne Centrum Gospodarki Odpadami – Nysa w Domaszkowicach 156, 48-303 Nysa Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej EKOM Sp. z o.o. ul. Piłsudzkiego 32 Nysa |
|||||
15 01 06 |
Zmieszane odpady opakowaniowe |
54,0 |
R12 Wysortowane frakcje materiałowe poddane recyklingowi: 15 01 02 -4,4 Mg -R3 produkcja RDF- R12 15 01 04 -5,4 (stal) Mg -R4 15 01 04 (aluminium) 0,1 Mg- R4 produkcja RDF- R12/R1 19 12 12 -44,1 Mg |
Sortownia odpadów selektywnie zebranych zarządzający: Regionalne Centrum Gospodarki Odpadami – Nysa w Domaszkowicach 156, 48-303 Nysa |
Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej EKOM Sp. z o.o. ul. Piłsudzkiego 32 Nysa w Domaszkowicach 156, 48-303 Nysa |
|||||
20 01 01 |
Papier i tektura |
0,2 |
R12 |
|||||||
20 01 02 |
Szkło |
37,7 |
R12 Wysortowane frakcje materiałowe poddane recyklingowi: 15 01 07 – 35,4 Mg - R5 Produkcja RDF – R 12 19 12 12 – 2,3 Mg |
|||||||
3,8 |
R12 |
|||||||||
20 01 39 |
Tworzywa sztuczne |
21,2 |
R12 Wysortowane frakcje materiałowe poddane recyklingowi: R3 15 01 02 -1,6 Mg - produkcja RDF- R12 -19 12 12 -19,6 Mg |
|||||||
0,5 |
R12 |
|||||||||
20 03 07 |
Odpady wielkogabarytowe |
32,8 |
R12 Rozdrobnione i wyseparowane frakcje materiałowe poddane recyklingowi: R4 15 01 04-0,7 Mg produkcji RDF R12 19 12 12 -32,1 Mg |
|||||||
16 01 03 |
Zużyte opony |
4,2 |
R12 |
Eurobac Organizacja Odzysku S.A. ul. Błękitna 6, 85-370 Bydgoszcz Global Tyres Tomasz Furman ul. Kardynała Wyszyńskiego 2/6, 70-201 Szczecin
|
Przekazane do końcowego recyklera uprawnionego -Cementownia Górażdże S.A |
|||||
20 01 23* |
Urządzenia zawierające freon |
0,527
|
R12 |
Instalacja przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego Zakład w Piekoszowie ul. Czarnowska 56
|
Enviropol Pl Sp. z o.o. ul. Mechaników 15, 44-109 Gliwice |
|||||
20 01 36 |
Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne |
0,753 |
||||||||
20 01 35* |
Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21 i 20 01 23 zawierające niebezpieczne składniki |
1,032 |
||||||||
20 01 34 |
Baterie i akumulatory inne niż wymienione w 20 01 33 |
0,026 |
||||||||
17 01 07 |
Zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia inne niż wymienione w 17 01 06 |
6,0 |
R5 (warstwy przekładniowe, drogi, skarpy |
Składowisko odpadów inne niż niebezpieczne i obojętne w zarządzający: Regionalne Centrum Gospodarki Odpadami – Nysa w Domaszkowicach 156, 48-303 Nysa |
Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej EKOM Sp. z o.o. ul. Piłsudzkiego 32 Nysa
|
|||||
9,1 |
D5 |
|||||||||
20 03 07 |
Odpady wielkogabarytowe |
37,4 |
R12/R1 |
|||||||
SUMA |
844,538 |
|
||||||||
b) informacja o odpadach komunalnych ulegających biodegradacji12) |
||||||||||
Kod odpadów6) |
Rodzaj odpadów6) |
Masa odebranych odpadów komunalnych przekazanych do zagospodarowania7) [Mg] |
Sposób zagospodarowania odebranych odpadów komunalnych10) |
Nazwa instalacji, do której zostały przekazane odpady komunalne
|
Adres instalacji11) |
|||||
15 01 06 |
Zmieszane odpady opakowaniowe |
2,7 |
R12 wysortowane frakcje materiałowe poddane recyklingowi: 15 01 01 -2,6 Mg-R3 15 01 05–0,1 Mg -R5 |
Sortownia odpadów selektywnie zebranych |
PGK EKOM sp. z o.o. RCGO Domaszkowice 156, 48-303 Nysa |
|||||
SUMA |
2,7 |
|
R12 – procesy odzysku (wymian odpadów w celu poddania któremukolwiek z działań wymienionych
w punktach od R1 do R11)
D5 – składowanie na składowiskach odpadów niebezpiecznych lub na składowiskach odpadów innych niż niebezpieczne.
Zapisy art. 3b oraz 3c ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach obligują gminy do ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazanych do składowania oraz do osiągnięcia poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia
i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 grudnia 2016 r.
w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2167) poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych
i szkła w 2018 r. powinien wynosić minimum 30%. Gmina Kamiennik osiągnęła 15,75% liczonych łącznie dla wszystkich podanych frakcji odpadów komunalnych.
|
Poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia [%] |
||||||||
2012 r. |
2013 r. |
2014 r. |
2015 r. |
2016 r. |
2017 r. |
2018 r. |
2019 r. |
2020 r. |
|
Papier, metal, tworzywa sztuczne. szkło |
10 |
12 |
14 |
16 |
18 |
20 |
30 |
40 |
50 |
Poziom masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r. wyniósł 26,897 %. Wymagany zgodnie z rozporządzeniem poziom w 2018 r. wynosił nie więcej niż 40%.
|
POZIOMY OGRANICZENIA MASY ODPADÓW KOMUNALNYCH ULEGAJĄCYCH BIODEGRADACJI PRZEKAZYWANYCH DO SKŁADOWANIA W STOSUNKU DO MASY TYCH ODPADÓW WYTWORZONYCH W 1995 R. [%] |
||||||||
2012 r. |
2013 r. |
2014 r. |
2015 r. |
2016 r. |
2017 r. |
2018 r. |
2019 r. |
2020 r. |
|
Dopuszczalny poziom masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r. [%] |
75 |
50 |
50 |
50 |
45 |
45 |
40 |
40 |
35 |
Gmina Kamiennik w 2018 r. osiągnęła 60% poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami odpadów budowlanych i rozbiórkowych. Gmina osiągnęła tym samym wymagany poziom, który zgodnie z rozporządzeniem w 2018 r. powinien wynosić minimum 50%.
|
Poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami [%] |
||||||||
2012 r. |
2013 r. |
2014 r. |
2015 r. |
2016 r. |
2017 r. |
2018 r. |
2019 r. |
2020 r. |
|
Inne niż niebezpieczne odpady budowlane i rozbiórkowe |
30 |
36 |
38 |
40 |
42 |
45 |
50 |
60 |
70 |
Powyższe wyniki są dowodem na to, że nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi przenosi zamierzone efekty.
W 2018 r. nie realizowano żadnych potrzeb inwestycyjnych związanych
z gospodarowaniem odpadami komunalnymi. Najistotniejszym zadaniem jest utworzenie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK). Odpady komunalne
w PSZOK-u przyjmowane będą nieodpłatnie od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Kamiennik. Wszystkie te odpady do chwili obecnej są zbierane w systemie mobilnym.
Kod odpadu |
Rodzaj odpadu |
Charakterystyka |
---|---|---|
20 01 21* |
Lampy fluorescencyjne i inne odpady zawierające rtęć |
Świetlówki liniowe do długości 1,5 m, kompaktowe, niskoprężne lampy sodowe, termometry rtęciowe |
20 01 23* |
Urządzenia zawierające freony |
chłodziarki, zamrażarki, klimatyzatory zawierające freon |
20 01 27* |
Farby, tusze, farby drukarskie, kleje, lepiszcza i żywice zawierające substancje niebezpieczne |
|
20 01 28 |
Farby, tusze, farby drukarskie, kleje, lepiszcza i żywice inne niż wymienione w 20 01 27 |
|
20 01 32 |
Leki inne niż wymienione w 20 01 31* |
|
20 01 33* |
Baterie i akumulatory łącznie z bateriami i akumulatorami wymienionymi w 16 06 01*, 16 06 02* lub 16 06 03* oraz niesortowane baterie i akumulatory zawierające te baterie |
|
20 01 34 |
Baterie i akumulatory inne niż wymienione w 20 0133 |
|
20 01 35* |
Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21 i 20 01 23 zawierające niebezpieczne składniki |
monitory, telewizory, laptopy, notebooki, kalkulatory, kieszonkowe konsole do gier, urządzenia elektryczne z wyświetlaczem LCD lub plazmowym |
20 01 36 |
Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 01 23 i 20 01 35 |
pralki, piekarniki, suszarki do ubrań, zmywarki, mikrofalówki, sprzęt audio, kamery, aparaty fotograficzne, telefony komórkowe, telefony stacjonarne, maszyny do szycia, opiekacze, tostery, komputery, drukarki, maszyny do pisania, wentylatory elektryczne, grzejniki elektryczne, termostaty, chłodziarki, zamrażarki, klimatyzatory nie zawierające freonu, odkurzacze, żelazka, inne urządzenia kuchenne, inne urządzenia elektryczne niezawierające substancji niebezpiecznych |
20 03 07 |
Wielkogabarytowe - meble |
meble, meble tapicerowane, okna, wanny, brodziki z tworzyw sztucznych |
20 03 07 |
Wielkogabarytowe z metalu |
grzejniki, felgi, wanny żeliwne |
16 01 03 |
Opony |
zużyte opony |
17 01 07 |
Zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia inne niż wymienione w 17 01 06* |
odpady mineralne nie zanieczyszczone |
13 02 04* |
Mineralne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe zawierające związki chlorowcoorganiczne |
|
13 02 05* |
Mineralne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe niezawierające związki chlorowcoorganiczne |
|
13 02 06* |
Syntetyczne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe |
|
13 02 07* |
Oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe łatwo ulegający bodegradacji |
|
13 02 08* |
Inne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe |
oleje hydrauliczne, przekładniowe, smarowe mineralne i syntetyczne |
15 01 10* |
Opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi zanieczyszczone (np. środkami ochrony roślin I i II klasy toksyczności- bardzo toksyczne i toksyczne) |
opakowania po substancjach niebezpiecznych |
*16 06 01- baterie i akumulatory ołowiowe,
*16 06 02 – baterie i akumulatory niklowo-kadmowe,
*16 06 03 – baterie zawierające rtęć,
*17 01 06 – zmieszane lub wysegregowane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia zawierające substancje niebezpieczne,
*20 01 31- leki cytotoksyczne i cytostatyczne.
Od 1 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2018 r. Gmina poniosła następujące koszty:
Lp. |
Elementy składowe kosztów |
Kwota 2018 |
1. |
Odbiór odpadów Firma Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej EKOM Sp. z o.o. |
238 271,88 zł |
2. |
Usługi pozostałe (odbiór nieczystości płynnych) |
15 930,02 zł |
2. |
Pozostałe koszty związane z gospodarką odpadami |
63 590,72 zł |
|
Razem koszty |
317 792,62 zł |
|
Wpływy do budżetu na 31.12.2018 r. |
290 099,20 zł |
|
W tym wpłata zaległości z lat ubiegłych |
14 399,35 zł |
|
Przypis (na podstawie złożonych deklaracji) minus odpis na 31.12.2018 r. |
291 957,20 zł |
Informacja dodatkowe
Roczna analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Kamiennik za rok 2018 została opracowana w celu weryfikacji możliwości technicznych
i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi. Analiza ta ma również dostarczyć informacji o liczbie mieszkańców, liczbie właścicieli nieruchomości objętych nowym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi oraz dostarczyć niezbędnych informacji dla stworzenia najbardziej efektywnego ekonomicznie systemu gospodarki odpadami komunalnymi.
Niniejsza Analiza dotyczy roku 2018 kiedy to system działał już na zmienionych zasadach określonych w znowelizowanej ustawie o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach. Od lipca 2013 r. właściciele nieruchomości wnoszą opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi do Gminy na podstawie złożonych deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Wdrożony system działa prawidłowo. Wykonawca usługi wywiązuje się z warunków zawartej umowy, m.in. poprzez właściwy odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych, wyposażenie nieruchomości w deklarowane pojemniki, prowadzenie zbiórek mobilnych.
Aby zmniejszyć powstawanie ilości odpadów zmieszanych w stosunku do odpadów segregowanych należy w dalszym ciągu prowadzić kampanię informacyjną oraz edukację społeczną w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi. Ponadto należy prowadzić na bieżąco czynności sprawdzające pod kątem prawidłowej segregacji odpadów przez mieszkańców oraz przedsiębiorców, a także ilości nieruchomości niezamieszkałych znajdujących się na terenie gminy Kamiennik
Priorytetowym zadaniem dla Gminy Kamiennik na lata następne jest stworzenie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK).