1 lipca 2023 r. weszła w życie ustawa o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji Sołtysa.
Świadczenie wypłacane będzie przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego sołtysom i byłym sołtysom, którzy:
Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji.
Do okresu pełnienia funkcji sołtysa wlicza się również okres pełnienia tej funkcji przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jeżeli osoba ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie przepisów z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Świadczenie pieniężne będzie wypłacane na wniosek osoby uprawnionej, którego wzór zostanie określony w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw rozwoju wsi wydane w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej.
Do wniosku o przyznanie świadczenia należy dołączyć zaświadczenie wydane przez wójta właściwego dla sołectwa, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji.
W związku z powyższym Wójt Gminy Kamiennik, na podstawie posiadanych dokumentów będzie wydawał zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysa.
W przypadku, gdyby takie dokumenty nie zachowały się w archiwum Urzędu Gminy Kamiennik, Wójt Gminy wydaje postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia ze względu na brak danych potwierdzających okres pełnienia funkcji. Postanowienie to należy dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia. W takim przypadku zaświadczenie będzie można zastąpić pisemnym oświadczeniem złożonym przez wnioskodawcę o spełnieniu tego wymogu, potwierdzonym pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa.
Wnioski o wydanie zaświadczenia można składać w sekretariacie Urzędu Gminy Kamiennik ul. 1 Maja 69, 48-388 Kamiennik od poniedziałku do piątku w godzinach pracy urzędu.
OPŁATA SKARBOWA
Zgodnie z art.1 ust.1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2142 ze zm.) wydanie zaświadczenia podlega opłacie skarbowej. Opłata skarbowa od zaświadczenia wydanego na wniosek wynosi 17,00 zł, a obowiązek uiszczenia opłaty powstaje w chwili złożenia wniosku.
Dowodem uiszczenia opłaty skarbowej mogą być:
a) Wydruk z konta potwierdzający dokonanie opłaty bankowej.
b) dowód zapłaty.
Powyższej opłaty należy dokonać na konto bankowe Urzędu Gminy Kamiennik:
BS Otmuchów o/Kamiennik
09 8872 0003 0017 5519 2000 0030
W tytule należy podać IMIĘ I NAZWISKO WNIOSKODAWCY oraz dopisek „Opłata skarbowa – zaświadczenie dla sołtysa”
Opłaty można również dokonać gotówką lub kartą w kasie Urzędu Gminy Kamiennik.
Sprawę prowadzi:
Anna Czaja podinspektor ds. rady gminy i rolnictwa, pok. nr 2, tel. 77 4312 135 wew. 11
Wniosek o wydanie zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysa.docx (15,58KB)