Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt. 10 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymania czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2016 r. poz. 250) gminy są zobowiązane do wykonywania corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym:
Zakres przedmiotowej analizy pokrywa się z rocznym sprawozdaniem z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi przekazywanym do 31 marca każdego roku Marszałkowi Województwa Opolskiego oraz Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska.
Poniższa analiza obejmuje okres funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Kamiennik od 1 stycznia do 31 grudnia 2015 r.
Opracowanie analizy zostało sporządzone na podstawie dokumentów mających charakter strategiczny, tj.:
a także ustaw i aktów wykonawczych dotyczących gospodarki odpadami, tj.:
Ustawy:
Rozporządzenia:
oraz uchwał dla powyższego zagadnienia:
Uchwały:
II. ANALIZA AKTUALNEGO STANU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI
„Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Opolskiego” obejmuje wszystkie rodzaje odpadów powstających na obszarze województwa oraz przywożonych na jego obszar, a w szczególności odpady komunalne z uwzględnieniem odpadów ulegających biodegradacji, odpady opakowaniowe, odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej, zużyte opony oraz odpady niebezpieczne, w tym pojazdy wycofane z eksploatacji, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, PCB, azbest odpady medyczne i weterynaryjne, oleje odpadowe, baterie i akumulatory.
W gospodarce odpadami komunalnymi wskazano do osiągnięcia następujące cele na lata 2012-2017 z perspektywą do 2023 r.:
Cele główne:
W obecnym kształcie ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nakłada obowiązek ponoszenia opłaty miesięcznej za gospodarowanie odpadami komunalnymi na właścicieli każdej nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy. Zmiany w obowiązującym systemie gospodarowania odpadami są również wyszczególnione w Planie Gospodarki Odpadami dla Województwa Opolskiego jako cele szczegółowe i polegają głównie na:
2) zmniejszeniu ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji unieszkodliwianych przez składowanie. W stosunku do ilości tych odpadów wytwarzanych w województwie opolskim w roku 1995, dopuszcza się do składowania następujące ilości odpadów ulegających biodegradacji:
- do dnia 16 lipca 2020 r. nie więcej niż 35%;
3) osiągnięciu poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w wysokości co najmniej:
- rok 2014: 14%
- rok 2017: 20%
- rok 2020: 50%;
a także:
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi zobowiązuje również podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości do:
- przekazywania odebranych selektywnie zebranych odpadów do instalacji odzysku i unieszkodliwiania odpadów,
- przekazywania odebranych zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych,
- sporządzania i przekazywania do gmin kwartalnych sprawozdań do końca miesiąca następującego po kwartale.
Gmina Kamiennik zgodnie z Planem Gospodarki Odpadami dla Województwa Opolskiego została zakwalifikowana do regionu Południowo-Zachodniego. WPGO dla Województwa Opolskiego przewiduje w regionie południowo-zachodnim:
- 1 instalację regionalną do przetwarzania odpadów,
- 7 instalacji zastępczych.
Lokalizacja regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów w Regionie Południowo-Zachodnim:
- Nysa - Domaszkowice
Odpady komunalne zebrane z terenu Gminy Kamiennik przekazywane są do instalacji Regionalnego Centrum Gospodarki Odpadami – Nysa w Domaszkowicach. Odpady odbierane przez ww. instalację obejmują: odpady zmieszane, pozostałości po segregacji oraz popiół.
Zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach przez odpady komunalne należy rozumieć odpady powstające w gospodarstwach domowych, z wyłączeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także odpady niezawierające odpady niebezpieczne pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych; zmieszane odpady komunalne pozostają zmieszanymi odpadami komunalnymi, nawet jeżeli zostały poddane czynności przetwarzania odpadów, która nie zmieniła w sposób znaczący ich właściwości.
Głównym źródłem powstawania odpadów komunalnych na terenie gminy Kamiennik są gospodarstwa domowe oraz obiekty użyteczności publicznej. Odpady powstają na terenach związanych z działalnością gospodarczą osób fizycznych i osób prawnych oraz wspólnot mieszkaniowych.
Od 1 stycznia 2014 r. zgodnie z wymogami określonymi w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz. 1399 ze zmianami) odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości prowadzi podmiot wyłoniony w drodze przetargu nieograniczonego. Stosownie do przeprowadzonego przetargu nieograniczonego w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych wyłoniono podmiot świadczący usługi w powyższym zakresie, którym jest z firmą P.H.U Komunalnik Sp.zo.o. 50-518 Wrocław, ul. Św. Jerzego1a, o/Nysa, ul. Marcinka 66e. Umowa została zawarta na okres od 1.01.2014 r. do 31.12.2016 r.
Nowy system obejmuje:
- właścicieli nieruchomości zamieszkałych – na mocy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
- właścicieli nieruchomości niezamieszkałych – na mocy uchwały Rady Gminy.
Firma P.H.U Komunalnik sp.zo.o. zobowiązana jest wyposażyć nieruchomości w pojemniki na odpady zmieszane, metalowe na popiół, oraz worki na odpady zebrane selektywnie. Selektywna zbiórka polega na gromadzeniu przez właścicieli nieruchomości odpadów w pojemnikach oraz workach koloru żółtego, szkło w workach koloru zielonego.
Odbiór odpadów od właścicieli nieruchomości obejmuje następujące rodzaje odpadów:
W ramach opłaty uiszczanej przez właścicieli nieruchomości odbierane są również odpady zorganizowana została zbiórka zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego a także zbiórka wielkogabarytów w systemie akcyjnym.
2.4. Liczba mieszkańców Gminy Kamiennik
Liczba mieszkańców gminy Kamiennik na podstawie danych z ewidencji ludności według stanu na dzień 31.12.2015 r. wynosiła 3 539 mieszkańców. Nowym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi do końca 2015 r. objętych zostało na podstawie złożonych deklaracji 2 692 mieszkańców. Różnica pomiędzy liczbą osób zameldowanych a zamieszkałych wynika m.in. ze stałego pobytu mieszkańców za granicą lub w innej gminie.
Deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a na terenie której powstają odpady komunalne w 2015 r. złożyło 59 właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, 1 Spółdzielnia Mieszkaniowa, oraz 915 właścicieli nieruchomości zamieszkałych.
Z przeprowadzanych analiz wynika, że selektywny sposób gromadzenia odpadów komunalnych zadeklarowany został na 83% nieruchomości.
2.5. Możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania w 2015 r.
Zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach jako przetwarzanie rozumie się procesy odzysku lub unieszkodliwiania, w tym przygotowanie poprzedzające odzysk lub unieszkodliwianie.
Możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych związane są ich zagospodarowaniem w poszczególnych instalacjach do odzysku (głównie instalacje mechaniczno-biologiczne przetwarzania odpadów komunalnych) lub unieszkodliwiania (głównie składowanie odpadów na składowiskach). Zmieszane odpady komunalne o kodzie 20 03 01 poddawane są procesom mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów (MBP) zgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 11 września 2012 r. w sprawie mechaniczno – biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych.
Tabela 1. . INFORMACJA O MASIE POSZCZEGÓLNYCH RODZAJÓW ODEBRANYCH Z OBSZARU GMINY ODPADÓW KOMUNALNYCH ORAZ SPOSOBIE ICH ZAGOSPODAROWANIA W 2015 r.
|
||||
Nazwa i adres instalacji, do której zostały przekazane odpady komunalne |
Kod odebranych odpadów komunalnych4) |
Rodzaj odebranych odpadów komunalnych4) |
Masa odebranych odpadów komunalnych5) [Mg] |
Sposób zagospodarowania odebranych odpadów komunalnych6) |
Regionalne Centrum Gospodarki Odpadami – Nysa w Domaszowicach 156, 48-303 Nysa Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej EKOM Sp. z o.o. ul. Piłsudzkiego 32 Nysa Instalacja mechaniczno – biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych |
20 03 01
|
Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne
|
225,7
|
R12/D8
Z czego powstało: 15 01 01 -0,8 –R5 15 01 02 -0,5 – R3 15 01 04 – 0,4 – R4 15 01 07 – 1,8 –R5 19 12 12 – 48,3 –D5 odpady po MBP niespełniajace wymagań 19 05 99 – 99,7 – R12 odpady po MBP spełniajace wymagania
19 12 12 – 71,2- R12 odpady po MBP frakcja palna przeznaczona do produkcji RDF
19 12 12 – 3,0 – R12 odpady po MBP przeznaczone do produkcji RDF |
Regionalne Centrum Gospodarki Odpadami – Nysa w Domaszowicach 156, 48-303 Nysa Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej EKOM Sp. z o.o. ul. Piłsudzkiego 32 Nysa Instalacja mechaniczno – biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych |
200307
|
Odpady wielkogabarytowe |
13,6 |
R12 |
19 12 12 |
Inne odpady (w tym zmieszane substancje i przedmioty) z mechanicznej obróbki odpadów inne niż wymienione w 19 12 11 |
1,7 |
D5 |
|
Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe KOMUNALNIK Sp.Z o.o. ul. Świetego Jerzego 1a, 50-518 Wrocław –Składowisko odpadów Magazynujący |
15 01 06
|
Zmieszane odpady opakowaniowe
|
29,2 |
R13
|
Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe KOMUNALNIK Sp.Z o.o. ul. Świetego Jerzego 1a, 50-518 Wrocław –Składowisko odpadów w Okopach |
10 01 01
|
Żużele, popioły paleniskowe i pyły z kotłów
|
143,0 |
D5 |
10 01 01
|
Żużele, popioły paleniskowe i pyły z kotłów
|
198,7 |
R13 |
|
170101 |
Odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórki i remontów |
4,2 |
R5 Wykorzystano jako warstwy przekładniowe, drogi,skarpy |
|
Greek Broker ul. M.C.Skłodowskiej 14/65 |
15 01 06 |
Zmieszane odpady opakowaniowe
|
22,0 |
R5 |
Zakład Gospodarki Komunalnej Organizacja odzysku Biosystem S.A. 30-556 Kraków ul. Wodna 4 |
15 01 07 |
Opakowanie ze szkła |
52,4 |
R5 |
20 01 36 |
Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 01 23 i 20 01 35 |
0,625 |
R5 |
|
20 01 23 |
Urządzenia zawierające freony |
1,7 |
R5 |
|
20 01 35 |
Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 01 23 zawierające niebezpieczne składniki |
1,5 |
R5 |
|
Mariusz Łasut Magnum ul. Św. Wojciecha 30b/13, 57-300 Kłodzko |
160103 |
Zużyte opony |
5,2 |
R1 zbieranie |
R12 – procesy odzysku (wymian odpadów w celu poddania któremukolwiek z działań wymienionych w punktach od R1 do R11)
D5 – składowanie na składowiskach odpadów niebezpiecznych lub na składowiskach odpadów innych niż niebezpieczne.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 29 maja 2012 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 645) Gmina Kamiennik w 2015 r. osiągnęła 28,32% poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła, liczonych łącznie dla wszystkich podanych frakcji odpadów komunalnych. Wymagany zgodnie z rozporządzeniem poziom recyklingu na 2015 r. wynosił 16%.
|
Poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia [%] |
||||||||
2012 r. |
2013 r. |
2014 r. |
2015 r. |
2016 r. |
2017 r. |
2018 r. |
2019 r. |
2020 r. |
|
Papier, metal, tworzywa sztuczne. szkło |
10 |
12 |
14 |
16 |
18 |
20 |
30 |
40 |
50 |
Poziom masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r. wyniósł 14,25%. Wymagany zgodnie z rozporządzeniem poziom do dnia 16 lipca 2013 r. wynosił nie więcej niż 50% wobec czego poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania odpadów został osiągnięty.
|
Poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r. |
||||||||
2012 r. |
2013 r. |
2014 r. |
2015 r. |
2016 r. |
2017 r. |
2018 r. |
2019 r. |
2020 r. |
|
Dopuszczalny poziom masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r. [%] |
10 |
12 |
14 |
16 |
18 |
20 |
30 |
40 |
50 |
Gmina Kamiennik w 2015 r. osiągnęła 100% poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami odpadów budowlanych i rozbiórkowych. Osiągnęła tym samym wymagany poziom, który zgodnie z rozporządzeniem w 2015 r. wynosił 40%.
|
Poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami [%] |
||||||||
2012 r. |
2013 r. |
2014 r. |
2015 r. |
2016 r. |
2017 r. |
2018 r. |
2019 r. |
2020 r. |
|
Inne niż niebezpieczne odpady budowlane i rozbiórkowe |
30 |
36 |
38 |
40 |
42 |
45 |
50 |
60 |
70 |
Powyższe wyniki są dowodem na to, że nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi przenosi zamierzone efekty.
IV. OSIĄGNIETY POZIOM OGRANICZENIA MASY ODPADÓW KOMUNALNYCH ULEGAJĄCYCH BIODEGRADACJI KIEROWANYCH DO SKŁADOWANIA
OUB1995 = 0,155 · Lm + 0,047 · Lw [Mg]
OUB1995 = 0,155 x 0 + 0,047 x 3882
OUB1995 = 182,45
gdzie:
OUB1995 – masa odpadów komunalnych ulegających biodegradacji wytworzonych w 1995 r. [Mg];
Lm – liczba mieszkańców miasta w 1995 r. na obszarze gminy według danych głównego Urzędu Statystycznego;
Lw – liczba mieszkańców wsi w 1995 r. na obszarze gminy według danych głównego Urzędu Statystycznego.
OUBR = OUB1995 · P R /100 [Mg]
OUBR =182,45 x 50%/100 [Mg]
OUBR = 91,22%
gdzie:
OUBR – masa odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dozwolona do składowania w roku rozliczeniowym [Mg];
OUB1995 – masa odpadów komunalnych ulegających biodegradacji wytworzonych w 1995 r. [Mg];
PR – poziom ograniczania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia [%].
MOUBR = (MMR · UM) + (MWR · UW) + (MSR · US) + (MBR · 0,52) [Mg]
MOUBR = (0 x 0,57) + (0 x 0,48) + (0 x 0,52) + (50,0 x 0,52) [Mg]
MOUBR = 26,0
gdzie:
MOUBR – masa odpadów ulegających biodegradacji zebranych ze strumienia odpadów komunalnych z obszaru danej gminy w roku rozliczeniowym, przekazanych do składowania, [Mg];
MMR – masa zmieszanych odpadów komunalnych o kodzie 20 03 01 zebranych na obszarze miast w roku rozliczeniowym, przekazanych do składowania, [Mg];
MWR – masa zmieszanych odpadów komunalnych o kodzie 20 03 01 zebranych na obszarze wsi w roku rozliczeniowym, przekazanych do składowania, [Mg];
UM – udział odpadów ulegających biodegradacji w masie zmieszanych odpadów komunalnych dla miast wynoszący 0,57;
UW – udział odpadów ulegających biodegradacji w masie zmieszanych odpadów komunalnych dla wsi wynoszący 0,48;
MSR – masa selektywnie zebranych odpadów ulegających biodegradacji ze strumienia odpadów komunalnych z obszaru danej gminy w roku rozliczeniowym, przekazanych do składowania;
US – udział odpadów ulegających biodegradacji w masie selektywnie zebranych odpadów ulegających biodegradacji ze strumienia odpadów komunalnych wynoszący dla poszczególnych rodzajów odpadów według kodu:
20 01 01 – 1,00;
20 01 08 – 1,00;
20 01 10 – 0,50;
20 01 11 – 0,50;
20 01 25 – 1,00;
20 01 38 – 0,50;
20 02 01 – 1,00;
20 03 02 – 1,00;
15 01 01 – 1,00;
15 01 03 – 1,00; ex 15 01 09 z włókien naturalnych – 0,50; ex 15 01 06 w części zawierającej papier, tekturę, drewno i tekstylia z włókien naturalnych – 0,50;
MBR – masa odpadów powstałych po mechaniczno-biologicznym przetworzeniu zmieszanych odpadów komunalnych o kodzie 19 12 12 niespełniających wymagań rozporządzenia Ministra Środowiska wydanego na podstawie art. 14 ust. 10 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243, z późn. zm.1)), przekazanych do składowania;
0,52 - średni udział odpadów ulegających biodegradacji w masie odpadów powstałych po mechaniczno- biologicznym przetwarzaniu zmieszanych odpadów komunalnych o kodzie 19 12 12 niespełniających wymagań rozporządzenia Ministra Środowiska wydanego na podstawie art. 14 ust. 10 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach.
TR = MOUBR · 100 / OUB1995 [%]
TR = 26,0 x 100/182,45 [%]
TR = 14,25 [%]
gdzie:
TR – osiągany w roku rozliczeniowym poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazanych do składowania [%];
MOUBR – masa odpadów komunalnych ulegających biodegradacji zebranych z obszaru danej gminy w roku rozliczeniowym, przekazanych do składowania, [Mg];
OUB1995 – masa odpadów komunalnych ulegających biodegradacji wytworzonych w 1995 r. [Mg]. jeżeli
TR = PR albo TR < PR – poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w roku rozliczeniowym został osiągnięty,
TR = 14,25 < PR = 50
gdzie: PR – poziom ograniczania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania, zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia [%].
V. SPOSÓB OBLICZENIA OSIĄGNIETEGO POZIOMU RECYKLINGU, PRZYGOTOWANIA DO PONOWNEGO UŻYCIA NASTĘPUJĄCYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH:
Liczba mieszkańców wieś (2015r.)- 3539
Udział łączny odpadów papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w składzie morfologicznych odpadów komunalnych
Umpmts = 0,277%
Łączna masa odpadów opakowaniowych poddanych recyklingowych w 2015 r.
Mrpmts = 74,4 Mg
Obliczenia:
Ppmts= Mrpmts/Mwpmts x 100%
Ppmts = 74,4 Mg/ 262,72 Mgx 100%
Ppmts = 0,28319
Ppmts = 28,32%
Gdzie:
Ppmts – poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła, wyrażony w %,
Mrpmts – łączna masa odpadów papieru, metalu, tworzyw sztucznych i szkła2) poddanych recyklingowi i przygotowanych do ponownego użycia, pochodzących ze strumienia odpadów komunalnych z gospodarstw domowych oraz od innych wytwórców odpadów komunalnych, wyrażona w Mg,
Mwpmts – łączna masa wytworzonych odpadów papieru, metalu, tworzyw sztucznych i szkła2), pochodzących ze strumienia odpadów komunalnych z gospodarstw domowych oraz od innych wytwórców odpadów komunalnych, wyrażona w Mg, obliczana na podstawie wzoru:
Mwpmts = Lm × MwGUS × Umpmts,
Mwpmts =3 539 x 0,268 x 0,277
Mwpmts =262,72
VI. SPOSÓB OBLICZANIA OSIĄGNIĘTEGO POZIOMU RECYKLINGU, PRZYGOTOWANIA DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI INNYCH NIŻ NIEBEZPIECZNE ODPADÓ5. BUDOWLANYCH I ROZBIÓRKOWYCH (%)
3. Poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych oblicza się na podstawie wzoru:
Mrbr
Pbr = ––––– × 100%,
MwBr
Łączna masa odpadów budowlanych poddanych recyklingowi, przygotowanych do ponownego użycia…:
Mrbr = 4,2
Łączna masa wytworzonych odpadów budowlanych:
MwBr =4,2
Poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych(%)
Pbr = Mrbr/Mwbr*100%
Pbr = 4,2/4,2*100%=1
Pbr =100,0
gdzie:
Pbr – poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych, wyrażony w %,
Mrbr – łączna masa innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych5) poddanych recyklingowi, przygotowanych do ponownego użycia oraz poddanych odzyskowi innymi metodami, pochodzących ze strumienia odpadów komunalnych z gospodarstw domowych oraz od innych wytwórców odpadów komunalnych, wyrażona w Mg,
Mwbr – łączna masa wytworzonych6) innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych5), pochodzących ze strumienia odpadów komunalnych z gospodarstw domowych oraz od innych wytwórców odpadów komunalnych, wyrażona w Mg.
W 2015 r. nie realizowano żadnych potrzeb inwestycyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi. Najistotniejszym zadaniem jest utworzenie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK). Odpady komunalne w PSZOK-u przyjmowane będą nieodpłatnie od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Kamiennik. Mieszkańcy samodzielnie dostarczą odpady do PSZOK-u. W PSZOK zbierane będą odpady komunalne wymienione w uchwale Nr XXIV/131/12 Rady Gminy Kamiennik w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, tj.:
Kod odpadu |
Rodzaj odpadu |
Charakterystyka |
---|---|---|
20 01 21* |
Lampy fluorescencyjne i inne odpady zawierające rtęć |
Świetlówki liniowe do długości 1,5 m, kompaktowe, niskoprężne lampy sodowe, termometry rtęciowe |
20 01 23* |
Urządzenia zawierające freony |
chłodziarki, zamrażarki, klimatyzatory zawierające freon |
20 01 27* |
Farby, tusze, farby drukarskie, kleje, lepiszcza i żywice zawierające substancje niebezpieczne |
|
20 01 28 |
Farby, tusze, farby drukarskie, kleje, lepiszcza i żywice inne niż wymienione w 20 01 27 |
|
20 01 32 |
Leki inne niż wymienione w 20 01 31* |
|
20 01 33* |
Baterie i akumulatory łącznie z bateriami i akumulatorami wymienionymi w 16 06 01*, 16 06 02* lub 16 06 03* oraz niesortowane baterie i akumulatory zawierające te baterie |
|
20 01 34 |
Baterie i akumulatory inne niż wymienione w 20 0133 |
|
20 01 35* |
Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21 i 20 01 23 zawierające niebezpieczne składniki |
monitory, telewizory, laptopy, notebooki, kalkulatory, kieszonkowe konsole do gier, urządzenia elektryczne z wyświetlaczem LCD lub plazmowym |
20 01 36 |
Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 01 23 i 20 01 35 |
pralki, piekarniki, suszarki do ubrań, zmywarki, mikrofalówki, sprzęt audio, kamery, aparaty fotograficzne, telefony komórkowe, telefony stacjonarne, maszyny do szycia, opiekacze, tostery, komputery, drukarki, maszyny do pisania, wentylatory elektryczne, grzejniki elektryczne, termostaty, chłodziarki, zamrażarki, klimatyzatory nie zawierające freonu, odkurzacze, żelazka, inne urządzenia kuchenne, inne urządzenia elektryczne niezawierające substancji niebezpiecznych |
20 03 07 |
Wielkogabarytowe - meble |
meble, meble tapicerowane, okna, wanny, brodziki z tworzyw sztucznych |
20 03 07 |
Wielkogabarytowe z metalu |
grzejniki, felgi, wanny żeliwne |
16 01 03 |
Opony |
zużyte opony |
17 01 07 |
Zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia inne niż wymienione w 17 01 06* |
odpady mineralne nie zanieczyszczone |
13 02 04* |
Mineralne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe zawierające związki chlorowcoorganiczne |
|
13 02 05* |
Mineralne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe niezawierające związki chlorowcoorganiczne |
|
13 02 06* |
Syntetyczne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe |
|
13 02 07* |
Oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe łatwo ulegający bodegradacji |
|
13 02 08* |
Inne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe |
oleje hydrauliczne, przekładniowe, smarowe mineralne i syntetyczne |
15 01 10* |
Opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi zanieczyszczone (np. środkami ochrony roślin I i II klasy toksyczności- bardzo toksyczne i toksyczne) |
opakowania po substancjach niebezpiecznych |
*16 06 01- baterie i akumulatory ołowiowe,
*16 06 02 – baterie i akumulatory niklowo-kadmowe,
*16 06 03 – baterie zawierające rtęć,
*17 01 06 – zmieszane lub wysegregowane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia zawierające substancje niebezpieczne,
*20 01 31- leki cytotoksyczne i cytostatyczne.
Od 1 stycznia 2015 r. do 31 grudnia 2015 r. Gmina poniosła następujące koszty:
Lp. |
Elementy składowe kosztów |
Kwota 2015 |
1. |
Odbiór odpadów Firma P.H.U Komunalnik Sp.zo.o. Wrocław o/Nysa |
249 610,37 zł |
|
|
|
2. |
ZGKiM wywóz nieczystości płynnych |
1 287,90 zł |
3. |
Wynagrodzenie + pochodne obsługi administracyjnej systemu gospodarowania odpadami komunalnymi |
43 753,06 zł |
4. |
Zakup materiałów, szkolenia |
2 280,72 zł |
|
Razem koszty |
296 932,05 zł |
|
Wpływy do budżetu na 31.12.2015 r. |
301 780,01 zł |
|
W tym wpłata zaległości z lat ubiegłych |
15 842,41 zł |
|
Przypis (na podstawie złożonych deklaracji) na 31.12.2015 r. |
300 931,30 zł
|
Informacja dodatkowe
Roczna analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Kamiennik za rok 2015 została opracowana w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi. Analiza ta ma również dostarczyć informacji o liczbie mieszkańców, liczbie właścicieli nieruchomości objętych nowym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi oraz dostarczyć niezbędnych informacji dla stworzenia najbardziej efektywnego ekonomicznie systemu gospodarki odpadami komunalnymi.
Niniejsza Analiza dotyczy roku 2015 kiedy to system działał już na zmienionych zasadach określonych w znowelizowanej ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Od lipca 2013 r. właściciele nieruchomości wnoszą opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi do Gminy na podstawie złożonych deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Priorytetowym zadaniem dla Gminy Kamiennik na lata następne jest dalsze uświadamianie mieszkańców gminy w zakresie segregacji odpadów komunalnych w celu ograniczenia ilości wytwarzanych odpadów komunalnych oraz racjonalnego sortowania odpadów komunalnych w celu osiągnięcia określonych przez Unię Europejską poziomów odzysku i recyklingu odpadów.
Zatwierdziłą:
Kazimierz Cebrat - Wójt Gminy Kamiennik
Opracowała: Violetta Przedwojewska
Tel.774312135 wew.20, odpady@kamiennik.pl