W okresie od 14 stycznia do 24 lutego 2013 r. prowadzona jest kolejna edycja ogólnopolskiej akcji Ministerstwa Finansów „Weź paragon”.
Biorąc paragon:
1. ułatwiamy sobie złożenie reklamacji,
2. mamy możliwość porównania cen,
3. wspieramy uczciwą konkurencję,
4. mamy pewność, że nie zostaliśmy oszukani,
5. zmniejszamy szarą strefę,
6. dokładamy starań, żeby zapłacony przez nas w cenie podatek trafił do budżetu państwa.
W ramach zimowej akcji podejmowane są również działania kontrolne. Pracownicy Urzędu Skarbowego w Nysie sprawdzać będą wywiązywanie się przez podatników z obowiązków dotyczących ewidencjonowania sprzedaży na kasach fiskalnych i wydawania paragonów. Kontrolą zostaną objęte również podmioty, które ze względu na wysokość zadeklarowanego obrotu nie są zobligowane do stosowania kas fiskalnych.
Przedsiębiorca, który dokona sprzedaży towaru lub usługi z pominięciem kasy albo nie wyda paragonu, popełnia czyn zabroniony. W przypadku wykrycia sprzedaży towarów lub usług poza ewidencją lub braku kasy fiskalnej na sprzedawców nakładane będą mandaty karne.
Głównym celem akcji jest informowanie podatników o korzyściach płynących z posiadania paragonu zarówno w sferze praw konsumenckich i obywatelskich, jak też w sferze tworzenia warunków uczciwej konkurencji. Wydanie paragonu w sklepie, barze czy restauracji ma duże znaczenie nie tylko dla kupującego, ale również dla wszystkich podatników. Otrzymanie paragonu to prawo konsumenta. Paragon jest potwierdzeniem, że kwota podatku trafia do budżetu państwa. Ponadto sprzedawcy, którzy uczciwie ewidencjonują sprzedaż na kasach fiskalnych, przestrzegają zasad uczciwej konkurencji.